Viceminister-president bevoegd voor Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand
- introductie van gestandaardiseerde net- en koepeloverschrijdende proeven
- een taalintegratietraject voor kinderen met taalachterstand met mogelijks een taalbadklas
- evenveel werkingsmiddelen voor kleuteronderwijs als het lager onderwijs
- bijkomende kinderverzorgers in functie van de verlaging van de leerplichtleeftijd
- aangescherpte eindtermen in het basis en het secundair onderwijs
- extra focus op Nederlands, wiskunde, Frans, wetenschappen en techniek
- overheid bepaalt wat leerlingen moeten kennen en kunnen; scholen en leerkrachten bepalen hoe ze dit realiseren
- mensen en middelen moeten gaan naar kinderen en scholen, niet naar overkoepelende structuren
- geen brede eerste graad
- het volledige aanbod van het secundair onderwijs verduidelijkt in één tabel met studiedomeinen, onderwijsvormen en finaliteiten
- een Vlaamse Canon ter ondersteuning van onderwijs en inburgering van nieuwkomers
- respect en vertrouwen voor de leerkracht, klassenraad en directie
- planlastvermindering voor en minder rapportering door leerkrachten
- honoreren anciënniteit zij-instromers in het onderwijs
- bijsturing kwaliteit van de lerarenopleiding om leerkrachten beter te wapenen voor uitdagingen
- een sterkere didactiek en meer praktijkgericht onderwijsonderzoek
- stimuleren van sterkere betrokkenheid van ouders
- realisatie van kwaliteitsvol onderwijs ongeacht het talent, begaafdheid of afkomst
- afschaffing M-decreet en vervanging door begeleidingsdecreet voor kinderen met zorgnoden én hun leerkrachten
- gewoon onderwijs indien mogelijk, buitengewoon onderwijs indien nodig
- extra investering in duurzame en ecologische schoolgebouwen
- versterking maximale keuzevrijheid in het secundair onderwijs
- afschaffing van dubbele contingentering in het secundair en basis onderwijs
- openstelling schoolinfrastructuur voor sport- en buurtverenigingen
- terugdringen doorgedreven flexibilisering door afname gemiddelde studieduur
- verplichte maar niet-bindende toelatingsproeven met aangepaste remediërings- of heroriënteringstrajecten
- knip tussen bachelor en master waardoor masterstudies niet kunnen aangevat worden vooraleer de bacheloropleiding is afgerond
- cultuur van levenslang leren via nieuw platform ‘Levenslang leren’