Waarom schaft Vlaanderen de belastingvrijstelling voor elektrische auto’s af?

De vrijstelling voor elektrische en waterstofwagens was jarenlang een fiscaal duwtje in de rug voor wie groen wou rijden. En dat werkte: in minder dan 10 jaar tijd is het aantal volledig elektrische wagens bijna maal 95 gegaan (van 1.390 in 2015 naar 132.979 in 2024).

“De belastingvrijstelling was een succes: de groene omslag is volop ingezet”, zegt minister Ben Weyts. “Maar we moeten ook niet flauw doen: de vrijstelling was zo’n groot succes dat de belastinginkomsten sterk gedaald zijn, en dat nu de financiering van onze weginfrastructuur dreigt droog te vallen. Ook daarom moeten we wel ingrijpen. We willen kunnen blijven investeren in het onderhoud van onze wegen.”

Wat verandert er precies in 2026?

Vanaf 1 januari 2026 schaft Vlaanderen de belastingvrijstellingen voor nieuwe elektrische en waterstofauto’s af, maar de belastingen blijven aanzienlijk lager dan bij auto’s met een hogere milieu-impact.

De nieuwe bedragen:

  • BIV (inschrijvingstaks): vast bedrag van € 61,50
  • JVB (jaarlijkse verkeersbelasting): tussen € 69,72 en € 87,24, afhankelijk van het vermogen (fiscale pk’s)
  • Uitzondering: wie zijn wagen inschreef vóór 2026, behoudt de vrijstellingen

Zo blijft elektrisch rijden in Vlaanderen fiscaal aantrekkelijk, maar eerlijker tegenover andere weggebruikers. “Tenslotte maken ook elektrische wagens en waterstofauto’s gebruik van onze wegen”, besluit Weyts.