De Vlaming staat gemiddeld 51 uur per jaar aan te schuiven in de file. Dat zijn meer dan twee volledige dagen. Tijd is geld, luidt het gezegde, en door dat vele tijdverlies loopt ook onze economie een pak financiële schade op: naar schatting zo’n acht miljard euro op jaarbasis, berekende het VBO.

Onnodig aanschuiven vermijden

Oorzaak van al dat fileleed zijn niet alleen ongevallen en ongunstige weersomstandigheden. Ook slecht afgestelde verkeerslichten verhinderen een vlotte doorstroming. Zo kan het gebeuren dat je minutenlang staat te wachten aan een rood licht, terwijl er van links noch rechts wagens komen aangereden. “Op termijn wil ik daarom alle 1.635 kruispunten en oversteekplaatsen op onze gewestwegen maximaal laten aanpassen aan de reële verkeerssituatie", zegt Weyts. Dat kan door camera's en meetlussen in het wegdek te installeren. Zo zullen de lichten niet meer louter volgens vaste tijdsintervallen op groen springen. Bovendien kan je ook de lichten die volgen op elkaar afstellen.

Ook in steden

Niet alleen op de gewestwegen, ook in de steden wil minister Weyts slimmere verkeerslichten. In Antwerpen, Berchem, Gent en Leuven lopen vandaag al proefprojecten met nieuwe meetapparatuur en supercomputers, die vanuit een centraal systeem alle lichten aansturen. De minister heeft daarvoor het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) ingeschakeld. Dat wil ook anonieme locatiegegevens verkrijgen via smartphones en gps-systemen. Eind dit jaar moet hun huiswerk klaar zijn.

Nederland werkt al een tijdje met slimme verkeerslichten. Mét succes, volgens het AWV. Onze noorderburen staan jaarlijks gemiddeld tien uur minder lang in de file dan wij.