Ben Weyts legt lat hoger met aangescherpte eindtermen secundair onderwijs

Door Ben Weyts op 26 juni 2020, over deze onderwerpen: Secundair onderwijs
klaslokaal

“We zijn het aan onze jongeren verplicht om ambitieus te zijn met hen.” Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft een eerste versie klaar van nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs. De lat gaat omhoog in alle richtingen van aso, bso en tso. “Onze hele welvaart is gebouwd op scholen waar veeleisend en eigentijds onderwijs gegeven wordt.”

Statistiek, STEM en digitale vaardigheden

De nieuwe eindtermen zijn ambitieus. Er verdwijnen bijna geen leerinhouden, maar er liggen wel nieuwe accenten. Zo wordt de lat voor statistische en STEM-competenties hoger gelegd voor alle leerlingen. Het algemene curriculum wordt ook inhoudelijk verbreed met meer aandacht voor economische kennis en digitale vaardigheden. “Het geheel vormt een serieuze uitbreiding, verdieping en verbreding van de vorming van al onze leerlingen”, zegt Weyts.

Kunst en cultuur in bso

Ook in het beroeps- en technisch secundair onderwijs wordt de algemene vorming versterkt. Zo komen er voor het eerst eindtermen rond kunst en cultuur in het bso. Daarnaast blijft er voldoende ruimte voor technische en praktische vakken. De leerlingen van het tso krijgen dezelfde basisvorming als de leerlingen van het aso en kso, maar de invulling verschilt. Is de leerstof in het aso abstracter, dan wordt hij in het tso meer benaderd vanuit concrete toepassingen. 

Ambitie vraagt veeleisend onderwijs

De Vlaamse Regering werkt al maanden aan de nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair. Doel is om die voor de tweede graad te laten ingaan op 1 september 2021 en die voor de derde graad op 1 september 2023. “Het geheel vormt een serieuze uitbreiding, verdieping en verbreding van de vorming van al onze leerlingen. We leggen de lat in het middelbaar onderwijs nog iets hoger. We zijn het aan onze jongeren verplicht om ambitieus te zijn met hen. Onze hele welvaart is gebouwd op scholen waar veeleisend en eigentijds onderwijs gegeven wordt”, besluit Ben Weyts.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is