Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Home
Ben Weyts

Main navigation

  • Home
  • Over Ben
  • Beleid
  • Nieuws
  • Agenda
  • Campagnefoto's
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Ben
  • Beleid
  • Nieuws
  • Agenda
  • Campagnefoto's
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Ben Weyts

Ben Weyts

Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Aangescherpte eindtermen secundair onderwijs leggen de lat hoger
Lees voor

Aangescherpte eindtermen secundair onderwijs leggen de lat hoger

Gepubliceerd op vrijdag 26 juni 2020

De Vlaamse Regering heeft een eerste versie goedgekeurd van nieuwe eindtermen voor de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs. In een streven naar de versterking van de onderwijskwaliteit worden de ambitieuze eindtermen aangescherpt in alle richtingen van zowel het ASO, BSO als TSO. Zo wordt de lat inzake statistische en STEM-competenties hoger gelegd voor alle leerlingen. In het BSO en TSO blijft er naast een sterke algemene vorming ook genoeg ruimte voor technische en praktische vakken.

Weyts benadrukt dat met deze goedkeuring de -soms felle- discussie tussen verschillende experten niet is afgesloten. “Alle begrip voor de gevoeligheden. Daarom vraag ik ook aan de VLOR en de SERV om zich bij hun advies over dit ontwerp ook te laten informeren door vertegenwoordigers van de ontwikkelcommissies. Zo geven we ruimte voor dialoog zonder het beslissingsproces te vertragen.”

De Vlaamse overheid bepaalt eindtermen met minimumdoelen die alle leerlingen moeten halen, ongeacht de onderwijskoepel waar de school toe behoort. Die eindtermen worden voorbereid in ontwikkelcommissies met maar liefst een 270-tal experten allerhande. De Vlaamse Regering gaat aan de slag met het ontwerp van de ontwikkelcommissie en legt uiteindelijk een ontwerp van decreet voor aan het Vlaams Parlement. Er wordt al maandenlang gewerkt aan nieuwe eindtermen voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs, die moeten ingaan op 1 september 2021 (voor de 2de graad) en op 1 september 2023 (voor de 3de graad). 

Het voorstel van de ontwikkelcommissies werd licht bijgestuurd. Meer bepaald ontstond grote bezorgdheid dat al te veel kennisvereisten die werden opgelegd aan ASO in quasi dezelfde mate ook werden opgelegd aan BSO en TSO en dat ten koste van praktische en technische vakken. Daardoor zou ook het onderscheid tussen ASO, BSO en TSO dreigen te vervagen. Daarom werden beperkte aanpassingen doorgevoerd. “Ik begrijp de gevoeligheden bij diverse experten”, zegt Weyts. “Ik hoop dat de dialoog binnen de VLOR en de SERV samen met de afgevaardigden van ontwikkelcommissies tot wat wederzijds begrip kan leiden. Al besef ik dat er altijd enige discussie zal blijven.”

De ambitieuze eindtermen worden aangescherpt in alle richtingen. Er verdwijnen quasi geen leerinhouden uit de eindtermen, maar er worden wel nieuwe accenten gelegd. Zo wordt de lat voor statistische en STEM-competenties hoger gelegd voor alle leerlingen. Het algemene curriculum wordt ook inhoudelijk verbreed met meer aandacht voor economische kennis en digitale vaardigheden.

“Het geheel vormt een serieuze uitbreiding, verdieping en verbreding van de vorming van al onze leerlingen”, zegt Weyts. “We leggen de lat in het middelbaar onderwijs nog iets hoger. We zijn het aan onze jongeren verplicht om ambitieus te zijn met hen. Onze hele welvaart is gebouwd op scholen waar veeleisend en eigentijds onderwijs gegeven wordt”.

Ook in het beroeps- en technisch secundair onderwijs wordt de algemene vorming versterkt. Zo komen er bijvoorbeeld voor het eerst eindtermen rond kunst en cultuur in het BSO. Daarnaast blijft er wel voldoende ruimte voor technische en praktische vakken. De leerlingen van het TSO krijgen dezelfde basisvorming als de leerlingen van het ASO en KSO, maar de invulling verschilt. In het ASO wordt de leerstof abstracter benaderd, bijvoorbeeld met uitgebreide en conceptuele fysica. In het TSO wordt de leerstof meer benaderd vanuit concrete toepassingen, bijvoorbeeld met aandacht voor thermodynamica en constructieleer. Zo wordt er maximaal rekening gehouden met de specificiteit van elke onderwijsvorm.

DEELTWEETLINKE-MAIL

Lees hieronder verder
leraar voor klas
Onderwerpen
Financiën en Begroting

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© Getty Images

Steeds meer gediplomeerde asielmedewerkers in Vlaanderen

16 juni 2025

Ben Weyts reikte 87 diploma’s uit aan vrijwilligers die de gespecialiseerde opleiding tot asielmedewerker hebben afgerond. “We investeren niet alleen in subsidies, maar ook in de kennis en vaardigheden van de mensen die elke dag klaarstaan voor onze dieren.”

Lees meer
© Emy Elleboog

Vlaanderen wordt grootste aandeelhouder van Brussels Airport

13 juni 2025
Lees meer
Ben Weyts

Weyts vraagt extra toezicht op thuisslachten tijdens het Offerfeest

6 juni 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

Ben Weyts

  • Over Ben Weyts
  • Beleid
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Financiën en Begroting
  • Onroerend Erfgoed
  • Dierenwelzijn
  • Vlaamse Rand

Stel je vraag

Koolstraat 35
1000 Brussel

Tel: 02 552 67 00
Fax: 02 552 67 01
kabinet.weyts@vlaanderen.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30