Alternatief transport

Voor de Vlaamse havens is de ontsluiting van het Duitse Ruhrgebied van vitaal belang. Volgens voorspelling neemt het vrachtvervoer met liefst vijftig procent toe tegen 2030. Onze verzadigde Vlaamse wegen kunnen die toename niet aan. Minister Weyts zet daarom in op alternatieven zoals de binnenvaart en het spoor. “Ik wil vrachtwagens weghalen van autowegen zoals de E19 en de E313 en hun vracht op het spoor zetten”, legt Ben Weyts uit.

Helft van de kost

De IJzeren Rijn is zo’n alternatief. Minister Weyts organiseerde een studie naar het beste tracé. Dat tracé, 3RX gedoopt, loopt van Antwerpen via Mol en Hamont naar Roermond en Venlo en zo verder tot in Viersen in Duitsland. Minister Weyts’ Duitse collega Wüst gaat alvast akkoord met het 3RX-tracé. “Het internationale onderzoek bevestigt dat het 3RX-tracé vergelijkbaar is met het historische tracé van de Ijzeren Rijn, maar dan aan de helft van de kost”, besluit minister Ben Weyts.