Deze Digisprong zal de onderwijskwaliteit gevoelig versterken. Leerkrachten krijgen veel meer mogelijkheden om te differentiëren: zwakkere leerlingen kunnen meer op maat begeleid worden, sterkere leerlingen kunnen meer uitgedaagd worden met bijvoorbeeld extra oefeningen. Leerprocessen worden efficiënter, leerlingen worden beter opgevolgd en communicatie verloopt vlotter. Digitalisering biedt ook kansen om de planlast te verminderen, zodat leerkrachten meer tijd overhouden om te doen waar ze echt goed in zijn: lesgeven. Het wordt ook veel makkelijker om afstandsonderwijs aan te bieden aan leerlingen die bijvoorbeeld ziek thuis moeten blijven. “Laptops zullen leerkrachten nooit vervangen, maar ze kunnen wel een fantastisch verlengstuk zijn voor het contactonderwijs dat je krijgt in de klas”, zegt Weyts. “Deze Digisprong mogen we historisch noemen: eindelijk stapt ons onderwijs het digitale tijdperk in. Het zal enkele jaren duren om deze operatie gefaseerd uit te rollen, maar het plan ligt nu klaar en de middelen zijn voorzien.”