Vrachtwagens vergroenen met Vlaamse steun

Door Ben Weyts op 12 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Transportbedrijven die extra investeren in groene en moderne vrachtwagens krijgen vanaf dit jaar een flinke financiële duw in de rug van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Veel transporteurs doen moeite om hun impact op de omgeving te verkleinen”, zegt Weyts. “We gaan die inspanningen nu belonen met een serieus duwtje in de rug”.

 

De transportsector creëert toegevoegde waarde voor onze economie, maar vrachtwagens hebben natuurlijk ook impact op hun omgeving.  Heel wat transporteurs investeren zelf in groene en moderne vrachtwagens. De Vlaamse Regering wil de omslag naar groenere vrachtwagens versnellen en komt nu met extra ondersteuning. Ondersteuning die kadert in de begeleidende maatregelen bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens. “De wet legt al milieuvereisten op”, zegt Weyts. “Wie zelf investeert in extra maatregelen die nog verder gaan, verdient steun”.

 

Weyts beloont transporteurs voor investeringen die de impact op het milieu verkleinen. Het gaat om roetfilters of SCR-systemen (die de stikstofoxidenuitstoot tot 0 herleiden), maar bijvoorbeeld ook om koelscheidingswanden. Er is ook aandacht voor investeringen die het brandstofverbruik naar beneden halen, zoals bijvoorbeeld aanpassingen die de luchtweerstand van een vrachtwagen verminderen: een aerodynamische vrachtwagen heeft minder brandstof nodig om tegen de wind in te rijden.

 

Vlaanderen voorziet ook steun voor ingrepen die de impact van vrachtwagens op de leefomgeving verminderen. Vrachtwagens die komen leveren, kunnen bijvoorbeeld zorgen voor veel (geluids)hinder. Er komt nu ondersteuning voor transporteurs die investeren in geluidsarme banden, vloeren, laadkleppen en ga zo maar door. Zo worden in de toekomst ook stille leveringen mogelijk in de vroege of late uurtjes van de dag (buiten de spits).

 

Er wordt ook gedacht aan de impact van het vrachtverkeer op de bestuurder van de vrachtwagen. Transporteurs die extra investeren in bijvoorbeeld een gecertifieerde ligslaapplaats of een ergonomische stoel voor hun chauffeurs zullen kunnen rekenen op Vlaamse steun. Er is aandacht voor veiligheid, met steun voor onder andere alarminstallaties, immobilisatiesystemen, satellietlocatiesystemen of speciale ‘panic buttons’ waarmee chauffeurs snel de hulpdiensten kunnen verwittigen.

 

Transporteurs zullen voor al dit soort ingrepen kunnen rekenen op een financiële steun die oploopt tot wel 80% van het totale investeringsbedrag. Omwille van Europese regelgeving mag het bedrag per onderneming wel maar oplopen tot € 100.000 euro over 3 jaar. Het subsidiesysteem wordt operationeel vanaf medio 2017, maar zal retroactief gelden voor alle investeringen vanaf 1 januari. Zodra het systeem operationeel wordt, zullen transporteurs hun aanvraag kunnen doen via een website. Het hele systeem wordt bewust eenvoudig en laagdrempelig gehouden.

 

“Transporteurs kunnen hun facturen nu al bijhouden”, besluit Weyts. “Goedmenende transportbedrijven krijgen alle steun. Zo maken we samen het verkeer veiliger en groener.”

 

Wat wordt ondersteund?

  • Aerodynamische maatregelen ter vermindering van luchtweerstand
    • Boat tail
    • Side wings
    • Roof fairing
    • Aerodynamische mudflaps
    • Aerodynamische neus
  • Plaatsing achteraf van start-stopsystemen
  • Geluids-/geruisarme banden en banden met optimale rolweerstand
  • Piek-gecertifieerd materiaal
    • Geluidsarme vloer
    • Geluidsarme wanden
    • Geluidsarme laadklep
    • Geluidsarme draai-of roldeur
    • Geluidsarme koelgroep
    • Geluidsarme elektrotranspallettrucks
    • Geluidsarme handpallettrucks
    • Geluidsarme rolcontainers
  • Interne koelscheidingswanden
  • Bedrijfsadvies m.b.t. milieu- en verkeersveiligheid
  • Transportmanagement- en planningssystemen
  • Kosten voor deelname aan programma’s die leiden tot emissiereductietrajecten
  • Afsluitbare dekselbeveiliging en beveiliging van koppeling
  • Milieu- en veiligheidscertificaten
    • ISO 14001
    • ISO 9001
    • OHSAS 18000
    • CEN standard EN 16258
  • Airconditioningsystemen (staand model of plafond model)
  • Luchtgeveerde stoel
  • Staande kachel voor in bestuurderskabine
  • Gecertifieerde ligslaapplaatsen
  • Vast ingebouwde handfreesystemen
  • Zeven in de tanks
  • Stevige tralieroosters
  • Extra blokkering van het stuur en/of versnellingspook
  • Satellietlokalisatiesystemen (GPS) in de voertuigen die bij een ongewone routeafwijking, een ongeplande opening van het vrachtruim of afkoppeling van de oplegger in de centrale alarm slaan. Transponders op pallets en andere laadsystemen of rechtstreeks op de getransporteerde goederen
  • Kofferopbouw in hard materiaal om transportgoederen te beveiligen tegen het opensnijden van het kofferdekzeil
  • ‘Panic Buttons’ waarmee politie en/of de centrale in gevaarlijke situaties verwittigd worden
  • Andere innovatieve maatregelen die door hun innovatief karakter een positieve impact hebben op de doelstellingen van de subsidiemaatregel

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is