Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen trekken IJzeren Rijn uit het slop

Door Ben Weyts op 8 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen kiezen uitdrukkelijk voor het 3RX-tracé voor de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de Haven van Antwerpen en het Ruhrgebied. Een samenwerkingsovereenkomst rond mobiliteit is in de maak en nu is er alvast een concreet initiatief om het dossier rond de IJzeren Rijn uit het slop te trekken: Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen willen een drie-landenoverleg waar ook de federale regering, Nederland en de Duitse Bondsregering bij betrokken zijn.

Ben Weyts communiceert samen met zijn collega uit Noordrijn-Westfalen, minister Hendrik Wüst. “Op technisch niveau is er na veel studiewerk een consensusvoorstel uit de bus gekomen: het is nu tijd om het politieke niveau te tillen”, zegt Weyts. “We gaan de Europese Commissie om steun vragen, want dit is bij uitstek een hoopgevend Europees mobiliteitsproject dat vrachtwagens van de weg zal halen".

Spoor naar het Ruhrgebied 

Voor de Vlaamse Havens is de ontsluiting van het Duitse Ruhrgebied levensbelangrijk. Volgens verschillende voorspellingen zal het vrachtverkeer tegen 2030 bovendien toenemen met 50%. Al die extra vracht kan niet over onze nu al verzadigde wegen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zet daarom stevig in op de alternatieven voor het wegtransport, zoals de binnenvaart én het spoor. Weyts wil ook het oude dossier rond de IJzeren Rijn – de spoorverbinding tussen de Haven van Antwerpen en het Ruhrgebied – uit het slop halen. Het bezoek van Wüst komt er nadat Weyts eerder al in Noordrijn-Westfalen onderhandelde over de IJzeren Rijn.

De jarenlange patstelling rond de verschillende alternatieve tracés voor de IJzeren Rijn werd begin dit jaar doorbroken door een studie, die Ben Weyts organiseerde omtrent de haalbaarheid van de ‘Rhein-Ruhr-Rail Connection’ (3RX). Dit tracé loopt van Antwerpen via Mol en Hamont naar Roermond en Venlo en zet zijn weg verder aan de Duitse zijde van de grens tot in Viersen.

Het internationale onderzoek bevestigde dat het 3RX-tracé kosten-batenresultaten oplevert die vergelijkbaar zijn met het historische tracé van de IJzeren Rijn, maar dan aan pakweg de helft van de kost.

Uit het slop

Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen werken nu aan een samenwerkingsovereenkomst rond mobiliteit en verkeersstromen tussen de Vlaamse havens en Noordrijn-Westfalen. Beide regio’s willen een politiek drie-landenoverleg waar ook de federale regering, de Nederlandse regering en de Duitse Bondsregering bij betrokken worden.

Tot nu werd de discussie over de IJzeren Rijn gevoerd op technisch en administratief niveau. Als het politiek overleg wordt opgestart, kunnen er in de afzienbare toekomst knopen doorgehakt worden en is er eindelijk concreet uitzicht in dit oude dossier.

“Ik wil vrachtwagens weghalen van autowegen zoals de E17, de E19, de E313 en de E314 en hun vracht op het spoor zetten”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “De realisatie van het 3RX-tracé voor de IJzeren Rijn is een hoopgevend Europees mobiliteitsproject. We gaan dan ook steun vragen van de Europese Commissie om dit te kunnen realiseren. Een politieke consensus tussen alle betrokken overheden is van levensbelang. Ik ben daarom blij dat we het steeds beter vinden met onze vrienden uit Noordrijn-Westfalen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is