Na een rampjaar op de weg: tijd voor structurele maatregelen

Door Ben Weyts op 17 maart 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is het afgelopen jaar sterk gestegen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts trekt aan de alarmbel: "2014 was een rampjaar op de Vlaamse wegen. 2015 wordt een kanteljaar: dalen we opnieuw af in een neerwaartse spiraal of schakelen we een versnelling lager, en nemen we eindelijk de structurele maatregelen die nodig zijn? Voor mij is de keuze snel gemaakt". 

Volgens cijfers van het BIVV werden in Vlaanderen vorig jaar 336 doden geregistreerd op de plaats van een verkeersongeval. Dat is een stijging van 5,7% tegenover 2013. Als de mensen die een tijd na het verkeersongeval sterven aan hun verwondingen worden meegeteld, dan klokt Vlaanderen af op maar liefst 400 doden. Op één jaar tijd. Het zijn ronduit schokkende cijfers. 

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts beseft de nood aan structurele maatregelen. Hij pleit voor een hervormde rijopleiding en een rijbewijs met punten. “Deze nieuwe cijfers moeten bij iedereen alarmen doen afgaan”, zegt Weyts. In Wallonië en Brussel dalen de cijfers, ook het Belgische cijfer gaat de goede kant op. Alleen Vlaanderen hinkt achterop, en gaat dus verder achteruit. 

In tegenstelling tot Vlaanderen, werden in het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wel een daling van het aantal verkeersdoden geregistreerd. In Wallonië daalde het aantal doden ter plaatse na een verkeersongeval met 9%. Dit cijfer staat dus in schril contrast met Vlaanderen, waar het aantal doden ter plaatse steeg met 5,7%.

Bekijk het verslag van VRT Journaal hier.

Bekijk het nieuwsstuk van VTM Nieuws hier

Bekijk de reactie van minister Weyts aan VTM Nieuws hier

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is