Meer vracht over water, minder vrachtwagens op de weg

Door Ben Weyts op 26 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts biedt bedrijven een nieuw alternatief voor de file. Met Watertruck+ kunnen vrachten zelfs over de kleinere rivieren vervoerd worden. Een nieuw publiek vehikel gaat een vloot van speciale binnenschepen bouwen, waarmee efficiënt en flexibel vrachten getransporteerd worden. “Elke vracht die over het water gaat, moet niet over de weg”, weet Weyts. 

Terwijl de autowegen dichtslibben, is er op de waterwegen nog veel onbenutte capaciteit. Vlaanderen telt meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterweg. 80% van alle bedrijven ligt op minder dan 10 kilometer van zo een bevaarbare waterweg. “Bedrijven staren zich blind op de file aan de voordeur, zonder oog te hebben voor de boulevard aan ruimte die openligt aan de achterdeur”, zegt Weyts. 

Watertruck+ biedt bedrijven een pasklaar antwoord. Met een innovatieve scheepsvorm, waarbij duwboten verschillende duwbakken voortstuwen, worden zelfs de kleinere rivieren vlot bevaarbaar. Ramingen gaan ervan uit dat Watertruck+ alleen al in West-Vlaanderen en de Kempen kan instaan voor het transport van 3 miljoen ton per jaar. Dat betekent dat 150.000 vrachtwagens (met elk een vracht van 20 ton) verdwijnen van onze wegen. 

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een publiek vehikel dat Watertruck+ op grote schaal introduceert op onze waterwegen. Een zogenaamde ‘Special Purpose Vehicle’ (SPV) overkoepelt de Vlaamse waterwegbeheerders en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), zodat Watertruck+ snel vorm kan krijgen. Concreet gaat die SPV een vloot bouwen van 3 duwboten en 28 duwbakken. 

De schepen zullen in eerste instantie in Vlaanderen varen, maar kunnen later in heel Europa ingezet worden. “Op termijn kan dit een nieuw Vlaams exportproduct worden”, zegt Weyts. 

Het totale budget voor het project bedraagt 23 miljoen euro. Dat is inclusief de kost voor de bouw van de 31 voorziene vaartuigen. 50 % van het voormelde bedrag, of 11,5 miljoen euro, wordt gefinancierd door de Europese Commissie. Een verzameling privé-partners legt 9,5miljoen euro bij. Tot slot maakt de Vlaamse overheid de resterende 2 miljoen euro vrij. 

“Dit is een investering die hoop en perspectief geeft”, besluit Weyts. “We investeren in een toekomst met minder vrachtwagens op de weg en vlotter verkeer via de waterweg”.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is