Lancering Zomer-BOB-campagne: 100% BOB, 0% op

Door Ben Weyts op 6 juni 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft de Zomerbobcampagne op gang getrokken. Vlaanderen maakt zo werk van minder verkeersslachtoffers ten gevolge van rijden onder invloed. De subjectieve én objectieve pakkans voor dronken chauffeurs wordt verder verhoogd. De Bobcampagne moet het aantal controles intensifiëren en optimaliseren. “We blijven strijden tegen de schande van 390 Vlaamse verkeersdoden in 1 jaar”, zegt minister Weyts.

Afgelopen winter blies BOB 20 kaarsjes uit met de campagne ‘Een beetje BOB bestaat niet. De échte BOB heeft nul op’. Ondanks de inspanningen om iedereen te sensibiliseren, blijft rijden onder invloed van alcohol een groot probleem in België. Tijdens de winterbobcampagnes blies 2,2% van de gecontroleerde chauffeurs positief. Dat was het beste resultaat sinds de start van de campagnes, maar het blijft een significante minderheid die de veiligheid in het verkeer sterk vermindert.

Ook de ongevallenstatistieken bewijzen helaas dat bepaalde bestuurders nog steeds te tolerant zijn ten opzichte van rijden en drinken. Ieder jaar zijn er meer dan 5.400 letselongevallen waarbij ten minste één weggebruiker onder invloed was van alcohol, ofwel 12% van het totale aantal ongevallen. Dat betekent dat in België één letselongeval op 8 te wijten is aan alcohol. Vlaanderen doet het met 11,9% weggebruikers onder invloed na een ongeval iets minder goed beter dan Brussel  (10,9%) en iets beter dan Wallonië (15,3%).

BOB werkt

Het goede nieuws is dat alcoholcontroles resultaten opleveren. De laatste 5 jaar werpen de volgehouden inspanningen duidelijk hun vruchten af. Het aantal controles is spectaculair opgedreven: van 146.297 in 2011 naar 274.230 afgelopen winter. Het aantal bestuurders dat positief blies, is van 3,2% in 2010-2011 gedaald naar 2,2% bij de laatste campagne. 

“Alcoholcontroles blijven nodig als stok achter de deur”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Hoe meer controles, hoe minder mensen het risico nemen. Maar we zijn er nog lang niet. We moeten blijven sensibiliseren en blijven jacht maken op die hardnekkige minderheid die het eigen leven en dat van anderen roekeloos in gevaar brengt”.

 Het BIVV, de gewesten, de Belgische Brouwers en Assuralia steken deze zomer nog een tandje bij om de nieuwe bobcampagne actief te promoten bij het brede publiek. De nieuwe zomerbobcampagne geeft je graag een schouderklop met de slogan ‘Nul op? Bedankt BOB!’. Het wil de chauffeurs die hun vrienden altijd nuchter naar huis brengen bedanken en belonen. Elke échte BOB mag zich deze zomer aan heel wat leuks verwachten.

Op initiatief van minister Weyts krijgen ook de Vlaamse gemeenten de vraag om de Bobcampagne te ondersteunen. Dat kunnen ze doen door de campagne een grote zichtbaarheid te geven in hun gemeentelijk drukwerk en via hun diverse communicatiekanalen. Bestuurders kunnen zich registreren op www.ikbob.be en hun BOB-engagement delen. Je ontvangt dan regelmatig, leuke berichtjes om je te motiveren en je te bedanken.  Er is ook nog een extraatje aan verbonden.  Zo kun je met leuke, BOB-vriendelijke initiatieven meedingen naar een van de vijf BOB-awards: beste BOB-gemeente, het leukste BOB-initiatief, het beste BOB-festival, de beste BOB-BBQ en het meest originele BOB-feest.

Bekijk het verslag van VRT Journaal hier

Bekijk het verslag van VTM Nieuws hier.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is