Kieldrechtsluis klaar om meer welvaart naar Vlaanderen te halen

Door Ben Weyts op 10 juni 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft - samen met koning Filip, de voorzitter van de Europese Investeringsbank Werner Hoyer en Antwerps havenschepen Marc Van Peel - de enorme Kieldrechtsluis ingehuldigd. Vlaanderen en het Antwerpse Havenbedrijf hebben 382 miljoen euro geïnvesteerd in de grootste sluis ter wereld, die een vlotte toegang tot de Waaslandhaven verzekert. Heel Vlaanderen zal de vruchten kunnen plukken van deze investering. 

Met een lengte van 500 meter, een breedte van 68 meter en een diepte van maar liefst 17,80 meter TAW is de Kieldrechtsluis de grootste sluis ter wereld, geschikt om de allergrootste zeeschepen te versassen. De Afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft samen met het Antwerpse havenbedrijf en een bouwconsortium bijna 5 jaar gebouwd aan de Kieldrechtsluis, wat het project één van de grootste Vlaamse werven van de afgelopen jaren maakt.

De Kieldrechtsluis verzekert de vlotte toegang tot de Antwerpse Waaslandhaven. Tot nu toe was de kleinere Kallosluis de enige toegangspoort tot de Waaslandhaven. Dit betekende dat de wachttijden voor schepen konden oplopen tot meer dan 3 uren. Bij een probleem met de Kallosluis kwam de hele Waaslandhaven lam te liggen. Met de Kieldrechtsluis komt er nu een tweede, grotere, meer stroomopwaarts gelegen toegang tot de dokken op de Linkerscheldeoever. 

De Vlaamse Overheid en het Havenbedrijf Antwerpen hebben samen 382 miljoen euro geïnvesteerd om de Kieldrechtsluis te realiseren. Vlaanderen neemt 75% van de investeringskost op zich. “De Kieldrechtsluis geeft reders nog een extra reden om voor Vlaanderen te kiezen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Weyts.  "We vrijwaren de internationale concurrentiepositie van de haven van Antwerpen en we lokken nieuwe economische activiteit naar onze regio".

De sluis werd gebouwd door de Tijdelijke Handelsvereniging Waaslandsluis, een bouwconsortium waarvan Jan De Nul, CEI De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken deel uitmaken. Dankzij hun expertise en goede samenwerking kon het immense bouwwerk zo goed als binnen de voorziene tijdspanne worden opgeleverd. Voorts werkten ook de afdeling Geotechniek (bodemonderzoek en –monitoring) en het Waterbouwkundig Laboratorium van de Vlaamse overheid mee aan de Kieldrechtsluis. 

Bekijk het verslag van VTM hier.

Bekijk het verslag van ATV hier.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is