Historisch hoog investeringspeil voor fiets, bus en tram

Door Ben Weyts op 14 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

De budgetten voor de fiets en het openbaar vervoer stijgen naar recordhoogte. Vanaf nu tot het eind van de regeerperiode in 2019 wordt er nog 816 miljoen euro geïnvesteerd in openbaar vervoer (+43%) en 300 miljoen euro in de fiets (+25%). “We investeren nu, in tijden van besparingen, veel meer in de alternatieven voor de auto dan we vroeger deden in tijden van budgettaire overschotten”.

De dreigende stilstand op onze wegen confronteert Vlaanderen met torenhoge uitdagingen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts blijft niet bij de pakken zitten en komt met een ambitieus Werkplan.  Vanaf nu tot het eind van de legislatuur wordt er nog 5,8 miljard euro geïnvesteerd in mobiliteit. Het leeuwendeel (3,4 miljard euro) gaat naar de alternatieven voor de (vracht)wagen: waterweg, fiets en openbaar vervoer.

Openbaar vervoer

Nergens stijgen de investeringsbudgetten zo sterk als in het openbaar vervoer (+43% in 2017 t.o.v. 2015). Vanaf nu tot het einde van de regeerperiode wordt er nog 816 miljoen euro geïnvesteerd bij het openbaar vervoer. In de volledige regeerperiode (2014-2019) zal Vlaanderen zo 1,2 miljard euro geïnvesteerd hebben in het openbaar vervoer: het is de eerste keer ooit dat de magische kaap van het miljard in één regeerperiode overschreden wordt.

“Er wordt altijd gezegd dat De Lijn moet besparen, maar er is bespaard op eigen werking”, zegt Weyts. “Het aanbod voor de reizigers wordt daarentegen verbeterd én uitgebreid. Alleen al in Antwerpen en Gent komen er op de piekmomenten 15.000 comfortabele plaatsen bij”.

De Lijn investeert fors in nieuw rollend materieel. Deze regeerperiode bestellen we 700 gloednieuwe bussen en wel 138 nieuwe trams. Er wordt gewerkt aan nieuwe verbindingen. Denk maar aan de Noorderlijn in Antwerpen, het Brabantnet of het Spartacusproject in Limburg. Er wordt ook stevig geïnvesteerd in vlotte overstapmogelijkheden tussen auto, fiets, trein en bus: onder andere de stationsomgevingen in Gent, Mechelen en Oostende worden onder handen genomen.

Het comfort van de reizigers wordt verder versterkt door halte-aankondiging, realtime informatie en het nieuwe MOBIB-systeem dat alle abonnementen en tickets samenbrengt op één handige kaart. Weyts: “Het openbaar vervoer wordt aantrekkelijker om nog meer reizigers te kunnen verleiden”.

Fiets

Het investeringsbudget voor de fiets stijgt met een kwart (+25% in 2017 t.o.v. 2015). Vanaf nu tot het einde van de regeerperiode in 2019 wordt vanuit Vlaanderen nog 300 miljoen euro geïnvesteerd. De magische kaap van de 100 miljoen, die in het verleden altijd onbereikbaar leek, moet zo jaar na jaar gerond worden.

Weyts mikt op kwalitatieve investeringen, die een echt verschil maken. De focus ligt op 80 nieuwe fietssnelwegen (of delen daarvan) en het wegwerken van ‘missing links’, die dikwijls het gevolg zijn van echte barrières zoals gewestwegen of autosnelwegen. Het kost veel geld om onder of boven die barrières te geraken, en dus stelde men deze investeringen in het verleden vaak uit. Weyts: “We gaan die cruciale hiaten eindelijk aanpakken en zo de aantrekkingskracht van de fiets sterk verhogen”.

Weyts komt binnenkort met een groot fietsinvesteringsplan, dat de fietsinvesteringen van de volgende jaren omvat. Hij haalt nu al een hele reeks van concrete voorbeelden aan (zie onder).

Bovendien vereenvoudigt Weyts de mogelijkheden om lokale fietsprojecten te financieren vanuit de Vlaamse Overheid. “Het gros van de fietspaden is vanzelfsprekend in handen van de gemeenten”, weet Weyts. “Om hen aan te moedigen om méér te investeren versoepelen we de voorwaarden voor subsidiëring vanuit mijn Vlaamse middelen”.

“Voor sommige zullen de investeringen altijd te weinig en te laat zijn, maar we investeren nu wel meer dan ooit”, besluit Weyts.

 

Enkele voorbeelden van concrete fietsinvesteringen 2017-2019 (niet exhaustief) 

 

Vlaams Brabant

Leuven – fietsersbrug onder de E314 Vunt-complex
Zemst - Kanaalroute Noord, optimalisatie jaagpaden en aanleg fietsersbrug
Leuven – fietsonderdoorgang N3
Vilvoorde – Dubbele fietsoversteek wegwerken op de N260 + brug over kanaal
Machelen – Herinrichting Woluwelaan tussen de Kerklaan en de Haachtsesteenweg
Asse – aanleg dubbelrichting fietspad langsheen de N9 (AB-route)
Groenendaal – aanleg fietspaden tussen Groenendaal en het Brussels Gewest
Zemst – aanleg fietspaden langsheen de N1, op brug over de E19
Opwijk – heraanleg rijweg + fietspaden + aanleg fietspaden op de N47
Halle – aanpak Zuidbrug, Bospoortbrug en Nederhembrug

 

Antwerpen

Berchem - fietsersbrug R10 thv station
Herentals - fietsbrug over Kempisch Kanaal
Mortsel - tunnel onder de N10 en spoorbundel
Lier - fietstunnel onder de R16
Kontich - fietstunnel St-Rita
Antwerpen - heraanleg fietspaden Noordersingel
Duffel - aanleg fietspaden N14
Antwerpen - aanleg wegenis tussen Theunisbrug en Bredabaan
Schoten - heraanleg jaagpaden na verbreding Albertkanaal
Zandhoven – herinrichting N14

 

Oost-Vlaanderen       

Beveren – aanleg fietsersbrug over de E34 (verbinding Melsele – Kallo)
Gent – bouw fietsonderdoorgang kruispunt Sint-Lievenspoort
Aalst – Realisatie nieuwe fietsbrug over de Dender thv stationsomgeving
Oudenaarde – fietsbrug thv de Schorisseweg / N60
Oudenaarde – fietsoversteek N8 te Leupegem
Beveren – aanleg nieuwe veersteiger kallo – Lillo
Hamme – aanleg fietspaden N41
Gent – vervanging Meulestedebrug
Beveren – doortocht N70
Eeklo – fietspaden N9

 

Limburg

Dilsen – realisatie ecoveloduct
Lommel – Kruising N71 met stationsstraat
Bilzen – schoolomgeving N745
Tongeren – schoolomgeving thv N20
Ham – verbinding tussen N156 en de fietssnelweg Hasselt-Antwerpen
Sint-Truiden – Structureel onderhoud en aanleg fietsvoorzieningen langs de N722
Bree – wegwerken missing links fietspaden langsheen de N73
Hasselt – aanpassing fietsinfrastructuur R70
Genk – aanleg fietspaden tussen Transportlaan en Toeristische Weg
Beringen – N72 Herinrichting Kasteletsingel met fietspaden

 

West-Vlaanderen

Oostende / Raversijde – oversteekplaats fietsers en voetgangers
Roeselare – N357 tot de omleiding van Ingelmunster
Wingene – fietspaden Wingene – Beernem
Damme – aanpak jaagpad tussen Zeelsebaan en Scheldedijk
Middelkerke – N396, herinrichting Middelkerke-Driewege
Koksijde – N396 – Fietspaden Oostduinkerke-Nieuwpoort
Alveringem – N319 – Aanleg fietspaden
Ieper - Moderniseren Ruusschaart en Krommenelstraat
Beernem – N370, aanleg fietspaden Parkstraat
Lichtervelde – N35b, herinrichting wegvak met inbegrip fietspaden

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is