Gastvrije campagne versterkt toeristisch imago Vlaanderen

Door Ben Weyts op 10 mei 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

Ook na de aanslagen van 22/03 blijft Vlaanderen een aantrekkelijke toeristische bestemming die haar troeven met de wereld wil delen. Met vereende krachten en samen met de toeristische sector is een herstelbeleid voor de sector klaargestoomd. Met aangepaste acties in het buitenland en een welkomcampagne die bezoekers aanzet om onze gastvrijheid te delen: ‘Share our smile’. Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts: “We hebben in Vlaanderen veel te delen omdat we veel te bieden hebben”.

De voorbije weken hebben Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts, Toerisme Vlaanderen en vertegenwoordigers van de volledige toeristische sector (inclusief Brusselse en Waalse vertegenwoordiging) in alle stilte gewerkt aan een sterk antwoord op de terugvallende bezoekerscijfers. De impact van de terreur op het reisgedrag in de belangrijkste markten werd nauwkeurig in kaart gebracht, er werd advies ingewonnen bij internationale experts en een onderbouwd antwoord werd in de steigers gezet.

In verschillende toeristische markten komt een verschillende strategie. Waar het beeld over de bestemming Vlaanderen nu nog lijdt onder de gebeurtenissen, voedt Toerisme Vlaanderen de reissector met objectieve informatie. Van zodra markten er weer voor open staan, volgen positieve verhalen en toeristische informatie. Leeft er weer interesse in reizen naar Vlaanderen, dan kunnen promotionele acties inspelen op die interesse. Er wordt altijd gekozen voor een positief en wervend verhaal. 

'We share our smile'

Blikvanger van het toeristisch herstelbeleid wordt een welkomcampagne die in juni wordt gelanceerd op het moment dat Brussels Airport opnieuw volledig operationeel is. Onder het motto ‘We share our smile’ wordt een gemeenschappelijk promotieconcept gelanceerd rond de smiley, waarop de hele toeristische keten kan inpikken. “Er is dringend nood aan een gemeenschappelijke boodschap. Vandaar dat we dit concept uitwerkten met de hele toeristische sector”, zegt Weyts. “Er blijft ruimte voor variatie". 

Met de share-campagne toont Vlaanderen zich een gulle gastheer voor bezoekers uit de hele wereld. Er is ons lekker eten en drinken, onze kunststeden, onze festivals, onze gezelligheid, onze humor: zoveel om te delen. Centraal staat de wens de bezoeker extra in de watten te leggen en onze troeven met een brede glimlach te delen met de bezoekers zodat ze hun positieve ervaringen op hun beurt delen.

Het verhaal van ‘sharing’ zal een gedeelde ‘look and feel’ hebben met de smiley als centraal beeld. Elke regio en elke tak van de toeristische sector kan het gebruiken. Aan de campagne zijn infosessies verbonden voor iedereen die toeristen ontvangt, met tips & tricks voor extra gastvrij onthaal.  De onvergetelijke meerwaarde van een bezoekje aan Vlaanderen wordt altijd benadrukt. Weyts: “Dit is ook een gelegenheid om ons vriendelijke onthaal aan de wereld te tonen”.

Intussen lopen onder de waterlijn acties die de toeristische sector versterken. Zo zullen de B2B-partners (touroperators, bloggers, reisjournalisten…) bewerkt worden met gerichte initiatieven die het imago van Vlaanderen als toeristische bestemming opnieuw versterken.

“We zetten met de hele sector onze schouders onder een doordachte reeks acties om positief uit te pakken met onze sterke Vlaamse troeven”, besluit Weyts. 

Bekijk het verslag van VRT Journaal hier

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is