U bent hier
De vijf onderwijswerken van Ben Weyts
Verhogen van de onderwijskwaliteit
- introductie van gestandaardiseerde net- en koepeloverschrijdende proeven
- een taalintegratietraject voor kinderen met taalachterstand met mogelijks een taalbadklas
- evenveel werkingsmiddelen voor kleuteronderwijs als het lager onderwijs
- bijkomende kinderverzorgers in functie van de verlaging van de leerplichtleeftijd
- aangescherpte eindtermen in het basis en het secundair onderwijs
- extra focus op Nederlands, wiskunde, Frans, wetenschappen en techniek
- overheid bepaalt wat leerlingen moeten kennen en kunnen; scholen en leerkrachten bepalen hoe ze dit realiseren
- mensen en middelen moeten gaan naar kinderen en scholen, niet naar overkoepelende structuren
- geen brede eerste graad
- het volledige aanbod van het secundair onderwijs verduidelijkt in één tabel met studiedomeinen, onderwijsvormen en finaliteiten
- een Vlaamse Canon ter ondersteuning van onderwijs en inburgering van nieuwkomers
Aantrekken van sterke en gemotiveerde leerkrachten door het beroep op te waarderen
- respect en vertrouwen voor de leerkracht, klassenraad en directie
- planlastvermindering voor en minder rapportering door leerkrachten
- honoreren anciënniteit zij-instromers in het onderwijs
- bijsturing kwaliteit van de lerarenopleiding om leerkrachten beter te wapenen voor uitdagingen
- een sterkere didactiek en meer praktijkgericht onderwijsonderzoek
- stimuleren van sterkere betrokkenheid van ouders
Voorzien in een goede begeleiding
- realisatie van kwaliteitsvol onderwijs ongeacht het talent, begaafdheid of afkomst
- afschaffing M-decreet en vervanging door begeleidingsdecreet voor kinderen met zorgnoden én hun leerkrachten
- gewoon onderwijs indien mogelijk, buitengewoon onderwijs indien nodig
Investeren in aangename leer- en werkplekken met voldoende capaciteit
- extra investering in duurzame en ecologische schoolgebouwen
- versterking maximale keuzevrijheid in het secundair onderwijs
- afschaffing van dubbele contingentering in het secundair en basis onderwijs
- openstelling schoolinfrastructuur voor sport- en buurtverenigingen
Op topniveau houden van het hoger onderwijs
- terugdringen doorgedreven flexibilisering door afname gemiddelde studieduur
- verplichte maar niet-bindende toelatingsproeven met aangepaste remediërings- of heroriënteringstrajecten
- knip tussen bachelor en master waardoor masterstudies niet kunnen aangevat worden vooraleer de bacheloropleiding is afgerond
- cultuur van levenslang leren via nieuw platform ‘Levenslang leren’
Nieuws over dit onderwerp
‘Bootcamps’ stomen schoolteams klaar voor Digisprong
Er komen ‘bootcamps’ voor schoolteams uit het basisonderwijs die op korte tijd veel willen leren over het gebruik van ICT in de klassen. Ook ICT-coördinatoren zullen een ‘bootcamp’ kunnen volgen rond …