De vijf onderwijswerken van Ben Weyts

Verhogen van de onderwijskwaliteit

  • introductie van gestandaardiseerde net- en koepeloverschrijdende proeven
  • een taalintegratietraject voor kinderen met taalachterstand met mogelijks een taalbadklas
  • evenveel werkingsmiddelen voor kleuteronderwijs als het lager onderwijs
  • bijkomende kinderverzorgers in functie van de verlaging van de leerplichtleeftijd
  • aangescherpte eindtermen in het basis en het secundair onderwijs
  • extra focus op Nederlands, wiskunde, Frans, wetenschappen en techniek
  • overheid bepaalt wat leerlingen moeten kennen en kunnen; scholen en leerkrachten bepalen hoe ze dit realiseren
  • mensen en middelen moeten gaan naar kinderen en scholen, niet naar overkoepelende structuren
  • geen brede eerste graad
  • het volledige aanbod van het secundair onderwijs verduidelijkt in één tabel met studiedomeinen, onderwijsvormen en finaliteiten
  • een Vlaamse Canon ter ondersteuning van onderwijs en inburgering van nieuwkomers

 
Aantrekken van sterke en gemotiveerde leerkrachten door het beroep op te waarderen

  • respect en vertrouwen voor de leerkracht, klassenraad en directie
  • planlastvermindering voor en minder rapportering door leerkrachten
  • honoreren anciënniteit zij-instromers in het onderwijs
  • bijsturing kwaliteit van de lerarenopleiding om leerkrachten beter te wapenen voor uitdagingen
  • een sterkere didactiek en meer praktijkgericht onderwijsonderzoek
  • stimuleren van sterkere betrokkenheid van ouders

 

Voorzien in een goede begeleiding

  • realisatie van kwaliteitsvol onderwijs ongeacht het talent, begaafdheid of afkomst
  • afschaffing M-decreet en vervanging door begeleidingsdecreet voor kinderen met zorgnoden én hun leerkrachten
  • gewoon onderwijs indien mogelijk, buitengewoon onderwijs indien nodig

 

Investeren in aangename leer- en werkplekken met voldoende capaciteit

  • extra investering in duurzame en ecologische schoolgebouwen
  • versterking maximale keuzevrijheid in het secundair onderwijs
  • afschaffing van dubbele contingentering in het secundair en basis onderwijs
  • openstelling schoolinfrastructuur voor sport- en buurtverenigingen

 

Op topniveau houden van het hoger onderwijs

  • terugdringen doorgedreven flexibilisering door afname gemiddelde studieduur
  • verplichte maar niet-bindende toelatingsproeven met aangepaste remediërings- of heroriënteringstrajecten
  • knip tussen bachelor en master waardoor masterstudies niet kunnen aangevat worden vooraleer de bacheloropleiding is afgerond
  • cultuur van levenslang leren via nieuw platform ‘Levenslang leren’