Vlaamse hefboomprojecten krijgen 275 miljoen euro EU-steun

Door Ben Weyts op 29 juni 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken
subsidies

De Europese Commissie maakt 275 miljoen euro vrij voor de cofinanciering van enkele belangrijke infrastructuurprojecten voor Vlaanderen. Het gaat onder meer over het Seine-Schelde-project, de opwaardering van het Albertkanaal en de Nieuwe Sluis in Terneuzen. “We investeren om zoveel mogelijk vrachtverkeer van de weg te halen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.  “De wegen zitten propvol, maar onze waterwegen bieden nog een zee aan ruimte”.

Europa zal 275 miljoen euro bijdragen aan de realisatie van enkele belangrijke Vlaamse infrastructuurprojecten. Daarmee onderschrijft Europa het Vlaamse binnenvaartbeleid. “Er staat het goederentransport een nieuwe groeispurt te wachten”, zegt Weyts. “Al die extra vracht kan niet over onze verzadigde wegen, daarom investeren we nu in de waterwegen”.

140 miljoen euro gaat naar studies en Vlaamse werken aan de Seine-Scheldeverbinding, die onze Vlaamse Havens via het water zal verbinden met Parijs en Le Havre. 74 miljoen euro gaat naar het Albertkanaal, waar bruggen verhoogd worden en het vak tussen Antwerpen en Wijnegem verbreed wordt, om de grotere containerschepen doorgang te verlenen. “Elke vrachtschip haalt tientallan vrachtwagens uit de file”, stelt Weyts.

48 miljoen gaat naar de Nieuwe Sluis in Terneuzen, die grote schepen vlot kan laten doorvaren tot in Gent. “Voor de realisatie van de sluis in Terneuzen hadden we op meer steun gehoopt”, geeft Weyts toe. “We gaan nu onderzoeken welke alternatieve pistes er zijn om toch de nodige middelen te verzamelen voor dit enorm belangrijke project”.

Europa maakt ook geld vrij voor enkele projecten rond innovatie in de binnenvaart en rond telematica en slimme infrastructuur. “Met moderne technieken verhogen we de efficiëntie en versterken de veiligheid op onze waterwegen”, zegt Weyts.

Ten slotte is er ook goed nieuws in het dossier rond de IJzeren Rijn, de snelle spoorverbinding tussen de Haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. De studie die onder impuls van Weyts wordt opgestart rond de spoorknelpunten in het Rijn-Ruhrgebied kan nu rekenen op een cofinanciering van 500.000 euro. “Een beperkt bedrag, maar een belangrijk politiek signaal”, aldus Weyts. “De EU waardeert de Vlaamse inspanningen om het dossier rond de IJzeren Rijn weer vlot te trekken”. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is