Ook families met kinderen én mensen met een beperking welkom op café

Door Ben Weyts op 2 februari 2017, over deze onderwerpen: Toerisme

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts en sterrenchef Gert De Mangeleer hebben ‘Wij gastvrij, jij blij’ gelanceerd. De campagne van Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen wil uitbaters stimuleren om de deuren open te gooien voor families met kinderen en gasten met een beperking. “In Vlaanderen moet iedereen kunnen genieten aan elke tafel en elke toog”, zegt minister Weyts. “We leggen ook gasten met speciale noden in de watten”.

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts wil Vlaanderen internationaal in de markt zetten als een bestemming voor een breed publiek, waar ook families met kinderen en toeristen met een beperking van harte welkom zijn. De campagne ‘Wij gastvrij, jij blij’ richt de schijnwerpers op horecazaken die vandaag al gerichte inspanningen doen om families met kinderen en gasten met een beperking met open armen te ontvangen.

De bedoeling van de campagne van Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen is eenvoudig: nog meer uitbaters inspireren. Met een paar kleine ingrepen kan je vaak al een belangrijk verschil maken. De sector krijgt heel praktische tips om families met kinderen en gasten met een beperking te verwelkomen.

Er zijn praktijkgerichte brochures, maar ook 1000 promopakketten die onder andere buttons, onderleggers en feedbackkaartjes bevatten. Er is ook een campagnewebsite met filmpjes die inspirerende voorbeelden uit de praktijk laat zien. Zo wordt er ingezoomd op Karel, die een familievriendelijke zaak uitbaat in Mechelen, en op Christophe, de dove uitbater van een hippe soepbar in Gent.

“De campagne reikt haalbare oplossingen aan”, zegt Weyts. “Dankzij een paar slimme tips kan iedere horeca-uitbater zijn zaak openstellen voor een nog breder publiek. Ik wil dat een leuk restaurantbezoek of een aangename avond op café voor niemand onbereikbaar is”.

Gert De Mangeleer van driesterrenrestaurant Hertog Jan zet z’n schouders onder de campagne. “Klantvriendelijkheid en échte gastvrijheid zijn de essentie van elk restaurant. Toen we onze boerderij ombouwden tot het nieuwe ‘Hertog Jan’ hebben we bewust gekozen voor een toegankelijk gebouw, met bijvoorbeeld een aangepast toilet en een verlaagde balie. Maar het gaat verder dan infrastructuur: het zit hem in 101 kleine dingen die inspelen op de noden van de gast. Ik vind het een eer om het gezicht te zijn van deze campagne”. 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is