Kentekenaansprakelijkheid maakt snelheidsboetes eerlijker en sneller

Door Ben Weyts op 8 juli 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken
kentekenaansprakelijkheid

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is naar Nederlands voorbeeld voorstander van 'kentekenaansprakelijkheid': een eenvoudig en duidelijk systeem waarin de eigenaar van de nummerplaat altijd verantwoordelijk is voor de overtredingen van de wagen. Zo wordt het systeem met de snelheidsboetes sneller en eerlijker. 

Bedrijfswagens zijn in België goed voor een kwart van de snelheidsboetes, hoewel ze slechts vijftien procent van alle wagens op onze wegen uitmaken. Bedrijfswagens leggen immers vaak meer kilometers af dan andere wagens. Maar door een achterpoortje in de wetgeving, kunnen bestuurders van leasingwagens vandaag eigenlijk vrijgesproken worden wanneer ze een bekeuring niet betalen. "Dat werkt straffeloosheid in de hand", vindt ook minister Weyts. 

Er komt nu een proefproject met een nieuwe databank voor leasingmaatschappijen. Daarin komen agenten voortaan te weten welk bedrijf de wagen huurt en wie de vaste bestuurder is. De boete komt dan meteen bij de overtreder terecht. 

Minister Weyts wil zich niet alleen focussen op bedrijfswagens: hij wil dat alle bestuurders hun flitsboete betalen, ook alle eigenaars van particuliere wagens. Nu is er soms discussie over wie er achter het stuur zat, maar in de toekomst is het altijd de eigenaar van de auto die de boete moet betalen. Wie effectief reed, doet er dus niet toe.

Bekijk de stellingname van de minister bij VTM Nieuws hier.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is