Ecoduct Groenendaal maakt verkeer veiliger voor dier en mens

Door Ben Weyts op 30 april 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaams minister van Mobiliteit en Dierenwelzijn Ben Weyts heeft de aftrap gegeven voor de bouw van de eerste natuurbrug over de Ring rond Brussel. Ecoduct Groenendaal, tussen Groenendaal en Waterloo, wordt 60 meter  breed en zal een veilige oversteek bieden aan dieren, die zich dus niet meer op de Ring moeten wagen. Het verkeer wordt zo ook vlotter en veiliger voor de mens. Het ecoduct moet voltooid zijn in mei 2017.

In Hoeilaart zijn de voorbereidende werken voor het Ecoduct Groenendaal opgestart. De allereerste natuurbrug over de Ring rond Brussel wordt de kroon op het werk van het project LIFE+ OZON, dat de stukken Zoniënwoud aan beide zijden van de Ring opnieuw met elkaar verbindt. "De Ring heeft het woud versnipperd", beseft Weyts. "Nu slaan we letterlijk bruggen om de stukken natuur te herenigen". 

De groene brug van 60 meter breed krijgt een natuurlijke inrichting met aarde, struiken en bomen. Dieren krijgen zo een vertrouwde omgeving en voldoende afscherming tegen het geluid en het licht van de Ring. Een speciaal ‘ecoraster’ aan beide zijden van de Ring zal dieren naar het ecoduct leiden. Zo vinden grote en kleine dieren makkelijk hun weg naar de veilige oversteekplaats.

Het ecoduct verhoogt ook de veiligheid van de autobestuurders. Dieren zullen immers veel minder voor de wielen van een wagen belanden. Heel wat incidenten en accidenten worden zo vermeden, wat het hele verkeer vlotter en veiliger maakt. "Iedereen wint hierbij", zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit én Dierenwelzijn. 

“We werken aan de Ring van de toekomst”, zegt minister Ben Weyts. “De Ring rond Brussel wordt heringericht, we investeren in nieuwe fiets- en tramverbindingen, maar we willen ook de dieren niet vergeten. We bouwen niet alleen het Ecoduct Groenendaal, maar ook een Ecoduct Laarbeekbos”.

De onvermijdelijke hinder wordt maximaal beperkt. De werken worden zorgvuldig gefaseerd, om de overlast zo minimaal mogelijk te houden. Op de plaats van het ecoduct zijn de bomen aan beide zijden van de Ring gerooid. In de werfzone zal het verkeer tijdens de werken over versmalde rijstroken moeten, maar de twee rijstroken per rijrichting blijven wel behouden. 

Er komt ook een tijdelijke snelheidsbeperking van 50 km per uur. LED-borden zullen alle weggebruikers informeren over de werken en de te verwachten hinder.In mei 2017 moeten de eerste dieren over het Ecoduct Groenendaal lopen. 

Het ambitieuze ecoduct wordt mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking tussen vele partners: de Vlaamse Overheid (Agentschap Wegen en Verkeer, Agentschap Natuur en Bos, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie), de Europese Commissie, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de gemeenten Hoeilaart, Overijse en Tervuren.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is