De Kusttram laat je vlot en veilig de volledige Kust ontdekken

Door Ben Weyts op 27 juni 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken, Toerisme

Vlaams minister van Mobiliteit & Toerisme Ben Weyts heeft de nieuwe veiligheids- en Kusttramcampagne van De Lijn afgetrapt. De focus van de 30e Kusttramactie ligt bij de veelzijdigheid van de Kust, die je met de Kusttram helemaal kan  ontdekken. We gaan ook een veilige zomer tegemoet, dankzij de vele veiligheidsmaatregelen en de veiligheidscampagne met het centrale figuurtje ‘Onni’. ‘Met de Kusttram kom je overal’, zegt Weyts. ‘Spring aan boord, en de Kust zal je zeker verrassen’. 

De Kusttramactie, die op 1 juli aan zijn 30e zomerseizoen begint, zag in 1987 het levenslicht. Marktonderzoek had uitgewezen dat de Kusttram niet alleen reizigers vervoerde om functionele maar ook om exploratieve redenen. Hierop volgde een marketingcampagne met aangepaste vervoerbewijzen en met samenwerkingen met verschillende toeristische partners aan de kust. "De Kusttram is meer dan een vervoersmiddel: het is een hefboom voor de toeristische sector langs de hele Kust", zegt Weyts. 

De dagpas, goed voor een dagje vrij in- en uitstappen op de voertuigen van De Lijn, blijft een ideaal vervoerbewijs om de kust te ontdekken. Wie specifiek een attractie wil bezoeken met de Kusttram, vraagt in één van de Lijnwinkels aan de kust best naar een Kusttram+. Deze formule combineert de toegang tot een populaire attractie (Plopsaland, Plopsaqua, Sunparks, 3 D World, Oostende Koerse, Zandsculpturen, Storms Expo of het vernieuwde Zwin Natuurcentrum) met het vervoer heen en terug met de Kusttram. Wie al een vervoerbewijs heeft, kan vragen naar de Kustpas. Deze pas biedt korting op de toegangsprijs van verschillende kustattracties. In de Lijnwinkel zijn ook evenementenbiljetten te verkrijgen om  op een voordelige manier te reizen van en naar een aantal zomerse evenementen aan de kust.

De Lijn, voor wie veiligheid een topprioriteit is, werkte het afgelopen jaar opnieuw aan het verhogen van de veiligheid op en rond de Kusttram. Dit gebeurde via infrastructurele maatregelen maar ook via doorgedreven opleiding en opvolging van chauffeurs en via een nieuwe sensibiliserende veiligheidscampagne. Centraal in de campagne staat de zorgeloze, verstrooide figuur Onni die de weggebruiker toont hoe het niet moet. De boodschap is dan ook: Doe niet zoals Onni, kijk uit voor de Kusttram!

‘De investeringen in veiligheid werpen vruchten af', zegt Weyts. 'In 2015 telden we het laagste aantal Kusttramongevallen in 10 jaar; ondanks de stijgende verkeersdrukte. We gaan het in de toekomst nog beter doen, onder meer dankzij de nieuwe veiligheidscampagne met Onni. Zo maken we van de Kusttram meer dan ooit het visitekaartje van de Kust.’

Bekijk het verslag van VTM hier

Bekijk het verslag van WTV hier

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is