Binnenkort onbemande vaartuigen in Vlaanderen

Door Bert Maertens op 17 juni 2016, over deze onderwerpen: Waterwegen
Binnenkort onbemande vaartuigen in Vlaanderen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de binnenvaart nog aantrekkelijker en concurrentiëler maken dan vandaag. Zo zal midden 2020 het eerste onbemande schip op de Vlaamse waterwegen varen. Het gaat om een proefproject dat de Vlaamse waterwegbeheerders (Waterwegen en Zeekanaal NV en NV De Scheepvaart), KU Leuven en het Noorse bedrijf Marintek vanaf midden volgend jaar realiseren.

“Er wordt voortdurend geïnvesteerd in nieuwe types schepen, betere systemen en innovatieve concepten”, zegt Vlaams Parlementslid Bert Maertens. “De laatste nieuwigheid is het zelfvarende schip. Dat zou de transportkosten nog verlagen en meer vrachtwagens van de weg en naar het water halen. Elke vracht die via de binnenvaart kan gaan, is een vrachtwagen minder op onze wegen.”

RAVEN

Het proefproject RAVEN (Remote-controlled and Autonomous Vessels for European and National Waters) heeft als doel het ombouwen van een bestaand schip, om er een autonoom varend vaartuig van te maken. Het zal gaan om een schip van realistische schaalgrootte, wat het economisch inzetbaar maakt voor goederenvervoer. "De eerste proefvaart zal gebeuren op een route met alle technologische uitdagingen die je kan tegenkomen op de binnenwateren, zoals het passeren van een sluis, het voorbijvaren van diverse types bruggen, getijdenwerking. Als dat allemaal lukt, dan kan het zelfvarend schip overal varen”, stelt Maertens.

Regelgeving aanpassen

Onbemand varen is vandaag in Vlaanderen wettelijk verboden. Om dit proefproject mogelijk te maken, moet de regelgeving dus nog worden aangepast. Het betreft onder meer de huidige bemanningsvoorschriften (minimum bemanning), de voorwaarden om te mogen varen en de technische voorschriften van vaartuigen.

“Vlaanderen investeert in spitstechnologie. We tonen lef en ambitie. In plaats van klagen en zagen over de files, zoeken we creatief naar nieuwe oplossingen voor het mobiliteitsprobleem. Onze innovatieve sectoren worden ook gestimuleerd. Dit is een proefproject om trots op te zijn”, besluit Maertens.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is