'Alleen maar streng zijn voor een ander: zo werkt het niet'

Door Ben Weyts op 9 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Verkeersveiligheid is een absolute topprioriteit voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "Ik vind het mijn verdomde plicht om op elke mogelijke manier te strijden tegen de schande van 400 verkeersdoden op 1 jaar tijd". Het Laatste Nieuws laat Weyts aan het woord, na een uitgebreid verkeersonderzoek van de krant. "We moeten ook streng durven zijn voor onszelf", vindt Weyts. 

Enkele fragmenten uit het interview: 

- "Ik voel mij niet véél onveiliger dan vroeger. Het wordt hectischer, complexer. Het is moeilijker om verkeerssituaties goed in te schatten. Ik fiets weleens naar het werk langs de fiets-o-strade. Perfect veilig, tot je Brussel binnenrijdt langs de Bergensesteenweg. Daar voel ik mij, eerlijk waar, niet op mijn gemak: de fiets is er nog altijd de vreemde eend in de bijt"

- "Je moet het voélen dat je een schoolomgeving nadert. Door een drempel, een asverschuiving, een versmalling. Het is niet altijd met een foute bedoeling dat chauffeurs sneller dan 30 km/u rijden. Door de situatie aan te passen, moeten we hen verplichten af te remmen"

- "We kiezen er nu voor om bij de aanleg van nieuwe kruispunten altijd een conflictvrije situatie te creëren. Bestaande kruispunten proberen we maximaal aan te passen: tussen september 2015 en juli 2016 zijn er al bijna 130 kruispunten aangepakt, waarvan een 40-tal zeer gevaarlijke. En ik wil dat tempo nog verhogen, tot 350 regelingen van verkeerslichten per jaar"

- "Weet je wat het probleem is? Onze sléchte cultuur als het over verkeersveiligheid gaat. De Vlaming is immens tolerant voor de éigen overtredingen en verschrikkelijk intolerant voor het verkeersgedrag van anderen op de weg. Gevolg: we passen ons gedrag énkel aan als er controle is - op snelheid, op dronkenschap - en er een sanctie tegenover staat"

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is